حاکمیت ترور و توطیه‌

- مختار وفایی
مهم‌ترین وظیفه‌ی امنیت ملی دفع حملات و خنثای طرح‌های دهشت‌افگنانه علیه حکومت و مردم است. این ارگان موظف است تا از حکومت، منافع ملی و مردم با تجسس و تلاش حفاظت کرده و مشروعیت حکومیت را حفظ کند.
امنیت ملی افغانستان که امکانات گسترده و پول‌های هنگفت اپراتیفی در اختیار دارد، متاسفانه  وظیفه‌ اصلی اش که حفاظت از منافع ملی و حفظ نظام است را فراموش کرده و مصروف توطیه و دسیسه علیه مخالفان سیاسی حکومت است.
بتازگی همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان نامه‌ی به وزارت دولت در امور پارلمانی نوشته است که حاوی نکات تکان‌دهنده است. همایون در این نامه نوشته است اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد افراد مشکوک و ضد منافع ملی در میهمان‌خانه و منزل مسکونی معصوم ستانکزی رییس امنیت ملی حضور دارند. همایون نوشته است که به همین دلیل از سوی رییس امنیت ملی تحت فشار است و معصوم ستانکزی در همدستی با رییس جمهورغنی او را تهدید به مرگ و حذف فزیکی کرده است.
متن نامه همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان:
 "قرار اطلاعات واصله موثق به نیابت اول ولسی جرگه، در منزل مسکونی و میهمانخانه شخص محمد معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی، افراد و اشخاص مشکوک که بر ضد منافع ملی کار می‌کنند وجود دارند. از این‌که آقای ستانکزی می‌داند من از این موارد با خبرم و اطلاعات دقیق دارم تلاش می‌نماید با توطیه و دوسیه سازی علیه خودم، تعدادی از همکارانم در ولسی جرگه و اقاربم فشار وارد کند تا این حقایق برملا نگردد. ستانکزی حتی با همدستی با شخص رییس جمهور بنده را تهدید به مرگ و حذف نموده است.موضوع به شما نگاشته شد، امید است موضوع را در پرتو قوانین نافده کشور به بررسی گرفته و از نتایج آن نیابت اول ولسی جرگه را در جریان قرار دهید. در صورتی که در آینده برای بنده مشکل امنیتی و تهدید پیش بیاید، مسوولیت آن بدوش شخص رییس جمهور و رییس عمومی امنیت ملی می باشد. از طرف همایون همایون معاون اول ولسی جرگه."

همایون پس از آن تحت فشارهای روزافزون توسط امنیت ملی و نزدیکان رییس جمهور قرار گرفت که پرونده‌ی فساد و اختلاس رییس مجلس نمایندگان را افشا ساخته و بصورت مکرر از رییس جمهورغنی در نشست های علنی مجلس انتقاد نمود. عبدالرووف ابراهیمی اما به دلیل داشتن حمایت قاطعانه‌ی رییس جمهورغنی، از این پرونده جان به سلامت برد.
غنی از ابراهیمی هم برای حفظ سلطه و نفوذ بر اعضای پارلمان استفاده می‌کند و هم او را به عنوان یک مهره‌ی ازبیک‌تبار علیه جنرال دوستم تقویت می‌کند. در این میان اما امنیت ملی به عنوان یک حربه در اختیار توطیه و دسیسه‌های رییس جمهورغنی قرار گرفته است. امنیت ملی طی سه سال حکومت وحدت ملی، بارها برای خاموش ساختن اعتراضات علیه حکومت، اعضای پارلمان و منتفدین اوضاع را به مرگ تهدید کرده است. شماری از اعضای پارلمان شخصاً بمن این موضوع را تایید کرده و گفته اند که بارها امنیت ملی به آنان هشدار داده است که اگر از صحبت علیه حکومت دست بردار نشوند، ضرر خواهند کرد.
سربازان امنیت ملی که از زبده‌ترین نیروهای مدافع افغانستان است، نباید توسط یک حلقه‌ی مشخص که برای بقای قدرت شان مصروف توطیه و دسیسه علیه مخالفان سیاسی شان است مورد سوءاستفاده قرار گیرند.
تهدید و ترور مخالفان سیاسی توسط امنیت ملی، نشانگر برگشت افغانستان به دوران خفقان و استبداد حکومت حفیظ‌الله امین است. خاد که برای حفظ انحصار قدرت در دستان یک گروه ظالم و ستمگر دست به هر جنایت و خون‌ریزی می‌زد امروز به عنوان دستگار کشتار مردم افغانستان یاد میشود. امنیت ملی که با امکانات کشورهای مدافع حقوق بشر، دمکراسی و آزادی بیان تقویت و تجهیز می‌شود نباید نسخه‌ی دیگری از روش خاد را برای معترضان و منتقدان حکومت بنویسد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید