افغانستان و ترس‌های در عبور از 2014

مختار وفایی / روزنامه‌نگارِ آزاد

سال 2014، با هیاهو، نگرانی‌ و تشویش‌های زیادی در افغانستان استقبال شد.
2013 که سالِ نسبتاً چالش‌زا و پر از دشواری‌ها، برای نظامیان، ملکی‌ها و دولت افغانستان بود، چند روز قبل، پایان یافت و قرن بیست و یک وارد چهارده سالگی اش شد.
سال 2014 از چند لحاظ، برای افغانستان و مردم اش مهم و سرنوشت ساز است:
-        برای اولین بار، قرار است، قدرت به شکل مسالمت آمیز، از یک شخص به شخصِ دیگری انتقال یابد.
-        نظامیان افغانستان، قرار است، تعهد و مسوولیت تامین امنیت سراسرِ کشور را از نظامیان خارجی بگیرد.
-        تحول و تغییرِ گسترده‌ی اقتصادی را با خروج نیروهای خارجی شاهد خواهیم بود.
-        ترس از برگشتِ دوباره‌ی طالبان و شکل‌گیری‌ قدرت‌های محلی در حال گسترش است.
-        ترس از ادامه‌ی کشت و قاچاق مواد مخدر، بطور گسترده‌تر از سال‌های قبل، بدلیل تقویت یافتن گروه‌های مافیایی و دهشت افگنی وجود دارد.
-        ادامه‌ی تهدیدهای پاکستان و تقویت و حمایت طالبان توسط سازمان‌ها و کشورهای منطقه و ...از جمله ده‌ها موردی است که سال 2014 در افغانستان میزبان آنان خواهد بود.
این تهدیدات بدون شک، در سال‌های قبل نیز وجود داشتند و در سال جاری میلادی نیز وجود دارند، اما یگانه چیزی که می‌تواند باعث تقویتِ روح همگرایی و تداوم فضای سالم زندگی برای افغانستانی‌ها در داخل کشور گردد، گذار موفقانه از چالش‌های یادشده است که مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین این موارد سومین دورِ انتخابات ریاست جمهوری است.
هرچند امیدواری‌های برای انتخابات آینده، طی روزهای اخیر در میان مردم با نشر نظرسنجی‌های سازمان‌های بین‌المللی و داخلی بیشتر شده و در این نظرسنجی‌ها، باشندگان کشور، در فیصدی بالایی حمایت شان را از انتخابات اعلام نموده و خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه گردیده است.
در همین حال چالش‌های عمده و مشخصی دیگری نیز، برگزاری سالم و همگانی انتخابات ریاست جمهوری را تهدید می‌کند که باشندگان کشور، در  نظرسنجی‌های منتشر شده، به آنان اشاره کرده است.
گسترش نا امنی‌ها در شماری از مناطق، رهایی زندانیان خطرناک طالب که در روزهای اخیر نیز بیش از ششصد و پنجاه تن آنان از زندان بگرام آزاد گردید، مداخله‌ی زورمندان در شماری از مناطق محلی و آمادگی‌های طالبان و سایرِ گروه‌های دهشت افگنی برای برهم زدن نظم عمومی در انتخابات و تقلب از سوی برخی مقامات وابسته به ارگ و قدرت‌های مرکزی و محلی از دیگر نگرانی‌های است که سلامت انتخابات آینده را با تهدید روبرو می‌کند.
هرچند وزارت داخله کشور، سال 2104 را سال امیدها و آرامی برای کشور تعریف می‌کند، اما تهدیدهای موجود را نباید نادیده گرفت. به هر روی، سلامت سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی افغانستان، وابسته به گذار سالم و موفقانه از انتخابات ریاست جمهوری آینده است.
جامعه جهانی، دولت افغانستان و کشورهای همکار  و دوست در امور افغانستان، باید صادقانه برای یک آینده باثبات و مرفه افغانستان که به نفع جهان و منطقه است، تلاش نموده و تاریکی‌های احتمالی را که بر آینده این کشور سایه افگنده است، روشنی بخشند.
در صورتی که افغانستان بتواند، با گذار از چالش‌های نهفته در لایه‌های سال 2014، انتخابات ریاست جمهوری را نیز موفقانه سپری کند، در واقع، بارِ دیگر در همه عرصه‌ها تولدِ تازه یافته و حیات سیاسی و اقتصادی اش را برای سال‌های متمادی تضمین می‌کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید