مرگ مشکوک قیس عصیان خبرنگار و عکاس مطرح بلخ

قیس عصیان رفیق و همسنگر صمیمی ام که عکاس خبری آژانس خبری فرانسه بود و تا هنوز چندین جایزه های معتبر را در زمینه ی عکاسی از آن خود کرده بود؛ بطور مشکوک و مبهمی رخت از دنیا بست...
قیس نیمه های شب شنبه در شفاخانه ی ملکی شهر مزارشریف جان باخت.
هرچند مرگ قیس عصیان را اعضای خانواده ی وی سکته ی قلبی می دانند؛ اما تعدادی از دوستان وی مرگ وی را مشکوک و قابل تاءمل می دانند.
عثمان احمدی از ژورنالیستان و فرهنگیان بلخ؛ خاموشی قیس عصیان را مشکوک دانسته و از نیروهای امنیتی و نظامی خواستار تحقیق جدی در این مورد می شود.
به باور وی و بنا برگفته های صادق عصیان کاکای قیس عصیان مسوولان شفاخانه ی ملکی شهر مزارشریف، بخاطر رسیدگی به معاینات و تداوی قیس عصیان کوتاهی نموده و در جریان شب هیچ کسی برای معاینه و تداوی آقای عصیان حاضر نبوده است.
با این حال هنوز داکتران شفاخانه ی ملکی نتیجه ی مشخصی از معاینات قیس عصیان  را به اختیار رسانه ها و خانواده ی وی قرار نداده و هنوز هم ابهاماتی در این مورد وجود دارد که دلیل خاموشی قیس عصیان مرگ طبیعی بوده و یا مسموم گردیده است.
به اساس بعضی از گفته ها؛ قیس عصیان چندی قبل؛ پس از دقایقی که ملازوی از فرماندهان ارشد جهادی ولایت بلخ به قتل می رسد از جسد وی عکس برداری می کند و همچنان از جریان دستگیری قاتلان وی نیز عکس برداری نموده بود که پس از آن مورد تهدید و تعقیب افراد مربوط به ملازوی قرار داشت.
با این حال هیچ موردی موثقی در مورد چگونگی و دلایل مرگ آقای عصیان سخن نمی زند و موضوع همچنان پیچیده و مبهم مانده است.
این پیچیدگی و سردرگمی در مورد مرگ عصیان نشاندهنده ی ضعف نیروهای امنیتی و حکمرانی علنی جنگ سالاران و باندهای قدرت و مافیا در بلخ می باشد که همواره خبرنگاران را مورد تهدید قرار داده و در مواردی نیز رسانه های زیادی را در چنگال خود در بند گرفته اند.
قیس عصیان که بیست و شش سال داشت؛ از سه سال بدینسو با رسانه های مختلف بین المللی از جمله فرانس پرس همکاری داشت.
قیس سه سال قبل عروسی کرده بود و هم اکنون یک پسر دوساله از وی بجا مانده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید