خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است...

در سال 1390 چهار خبرنگار در افغانستان توسط گروه های دهشت افگن و یک خبرنگار توسط نیروهای ناتو کشته شده اند.
پس از یاز ده سال حضور جامعه ی جهانی و مصرف  میلیاردها دالر در افغانستان بخاطر به رونق رسیدن دموکراسی و پیشرفت های عملی و علمی هنوز هم می بینیم که وضعیت نه آنچنان که انتظار میرفت بلکه بد و در حال بدتر شدن است.آزادی بیان و رسانه ها یکی از دست آوردهای این چند سال است که رییس جمهور کرزی نیز در جای جای از کنفرانس هایش این دست آورد را حاصل زحمات و تلاش های این چندین سال می داند!
متاسفانه وجود افراد متعصب،بی سواد و با افکار طالبانی که ارگ ریاست جمهوری را در چنگال دارند،نمی گذارند که آزادی بیان و ارزش های دیگر انسانی در افغانستان تحقق یابند.
چهره های مطرحی چون،کریم خرم،عمر داوو زی،فاروق وردک و ده ها تن از افراد کلیدی حزب تروریستی "حزب اسلامی" به سرکردگی گلبدین حکمتیار که یک شخص جانی و جنایت کار حرفوی  می باشد،نمی گذارند که سرنوشت مردم افغانستان از چنگال یک تعداد افراد ضد انسانیت رهایی یابند.
خبرنگاران نیز چندین سال است که پی هم از سوی گروه های مشخصی در داخل افغانستان ترور و کشته می شوند.
تنها در سال گذشته (1390 ) چهار خبرنگار در افغانستان جان های شان را از دست داده اند و هر روز وزارت اطلاعات و فرهنگ قانون های ضد آزادی بیان را به رخ رسانه ها می کشد و بدنبال تطبیق آن می باشد.
گزارش سالانه ی (نی) در کابل از وضعیت ناهنجار آزادی بیان در افغانستان حکایت دارد:
به نقل از  (نی)مرکز حمایت از رسانه های آزاد افغانستان؛در جریان سال 1390 چهار تن از خبرنگاران فعال افغان در حال اجرای برنامه های خبری شان کشته شدند.
 (نی) حمایت کننده رسانه های آزاد در افغانستان می گوید که در سالی که گذشت،38 در صد خشونت علیه خبرنگاران در کشور افزایش یافته است.
چهار خبرنگاری  که طی سال 1390 کشته شده اند،سه تن از این خبرنگاران از سوی مخالفان مسلح دولت و یک تن دیگر آنان از سوی نیروهای ائتلاف کشته شده اند.
(نی) حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان طی گزارش که از وضعیت 1390 خبرنگاران در افغانستان حکایت دارد؛میگوید ،سالی که پیشروست(1391) نیز تهدید های علیه خبرنگاران وجود خواهد داشت و (نی) نگرانی عمیق خود را درین راستا بیان نموده است.
امنیت جانی خبرنگاران افغانستان از نگرانی های دیگریست که این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران افغانستان بیان نموده است.
به باور "نی" عدم پیگیری پرونده های قتل خبرنگاران و مجازات نشدن عاملان این گونه قتل ها، "دشمنان آزادی بیان" را بیشتر از پیش جسور کرده است.
حکومت افغانستان آزادی بیان را یکی از دست آوردهای مهم اش طی ده سال گذشته می داند؛در همین حال درین اواخر دیده شده که دستگاه حاکم نیز در صدد خفه کردن بعضی صداها بر امده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید